PRZEDMIOT ZGŁOSZENIA
Przedmiotem zgłoszenia mogą być informacje o naruszeniu prawa, z wyłączeniem informacji objętych tajemnicą zawodową zawodów medycznych lub prawniczych, w szczególności dotyczące:
1) naruszenia praw pacjenta,
2) naruszenia zasad etycznych wykonywania zawodów medycznych,
3) naruszenia zasad Kodeksu Etyki Pracowników Szpitala,
4) naruszenia praw człowieka stwarzające lub mogące stwarzać zagrożenie życia, zdrowia lub wolności osobistej,
5) naruszenie prawa zamówień publicznych,
6) naruszenie ochrony prywatności i danych osobowych,
7) naruszenia bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
8) naruszenia praw pracowniczych, w tym mobbing i dyskryminacja,
9) naruszenia stwarzające lub mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego lub środowiska,
10) działania o charakterze korupcyjnym, w tym łapownictwo, oszustwo, fałszerstwo, wyłudzenie lub poświadczenie nieprawdy,
11) naruszenie obowiązków publicznoprawnych, w tym podatkowych,
12) sprzeniewierzenie mienia, kradzież mienia,
13) działania zmierzające do zatajenia któregokolwiek z naruszeń wymienionych wyżej.
DOKONYWANIE ZGŁOSZENIA
1. Osoby, które posiądą informacje o naruszeniu prawa, dokonanym lub też mogącym wystąpić w przyszłości, uzyskane przy wykonywaniu pracy lub realizacji zadań na rzecz Szpitala, w imieniu Szpitala lub w jego interesie, powinny dokonać zgłoszenia wskazując na fakty, zdarzenia i okoliczności im wiadome. Osoby te powinny działać w dobrej wierze oraz w oparciu o racjonalne elementy faktyczne.
2. Zgłoszenia nieprawidłowości Sygnalista dokonuje przez dedykowane temu poufne kanały zgłaszania funkcjonujące w Szpitalu, to jest za pośrednictwem:
a) bezpiecznego kanału, wypełniając formularz zamieszczony na bieżącej stronie, znajdujący się poniżej informacji
b) elektronicznie na adres e-mail: sygnalista@zozbrodnica.pl
c) osobiście lub telefonicznie pod nr tel. +48 56 66 89 100
d) pisemnie na adres Szpitala, wskazując na kopercie jako adresata wewnętrznego Koordynatora ds. obsługi zgłoszeń sygnalistów.
3. Zgłoszenie ustne dokonane za pośrednictwem nienagrywanej linii telefonicznej lub innego nienagrywanego systemu komunikacji głosowej jest dokumentowane w formie protokołu rozmowy, odtwarzającego dokładny jej przebieg, sporządzonego przez Koordynatora.
4. Na wniosek Sygnalisty zgłoszenie ustne może być dokonane podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku. W takim przypadku za zgodą Sygnalisty zgłoszenie jest dokumentowane w formie:
a) nagrania rozmowy, lub
b) protokołu spotkania, odtwarzającego jego dokładny przebieg, przygotowanego przez Koordynatora.
5. Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia transkrypcji rozmowy lub protokołu rozmowy przez ich podpisanie.
6. Zgłoszenie może mieć charakter:
a) jawny, gdy Sygnalista wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie danych osobowych pozwalających na ustalenie jego tożsamości nieupoważnionym osobom,
b) poufny, gdy Sygnalista nie wyraził wyraźnej zgody na ujawnienie swoich danych osobowych pozwalających na ustalenie jego tożsamości nieupoważnionym osobom i dane są znane osobom upoważnionym do rozpatrzenia zgłoszenia,
7. Zgłoszenie nie może mieć charakteru anonimowego, tj. gdy Szpital nie ma możliwości w sposób bezpośredni lub pośredni zidentyfikować sygnalisty, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość Sygnalisty.
8. W przypadku gdy informacja o naruszeniu prawa została zgłoszona anonimowo, zgłoszenie pozostawia się bez rozpatrzenia.
9. Zgłoszenie powinno zawierać:
a) dane osobowe Sygnalisty,
b) szczegółowy opis zaistniałych faktów,
c) datę i miejsce zdarzenia,
d) informacje o osobie, której dotyczy zgłoszenie,
e) dokumenty potwierdzające zasadność zgłoszonych faktów,
f) dane kontaktowe w celu udzielenia informacji o dalszym postępowaniu.
Zgłoszenie naruszenia prawa może być przekazane zgodnie z wzorem formularza zgłoszenia, stanowiący załącznik nr 2 do niniejszej Procedury.
10. Zgłoszenia Informacji o naruszeniu prawa są rejestrowane przez Koordynatora. Zgłoszenia inne, niż dokonane za pośrednictwem bezpiecznego kanału rejestrowane są zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszej Procedury.
FORMULARZ ZGŁOSZENIA SYGNALISTY